Три нивоа дигиталне интелигенције
Пројекат Ди-кју (Дигитална интелигенција за свако дете) разликује три нивоа дигиталне интелигенције:
- Дигитално држављанство - постају дигитални лидери, користе технологију на ефикасан и одговоран начин.
- Дигитална креативност - креирају нове садржаје, остварују идеје користећи нове технологије и медије.
- Дигитално предузетништво - уз помоћ технологије у стању су да доведу до промене и да решавају проблеме
Од дигиталног држављанства до предузетништва
Аутори пројекта Ди-кју (DQ) развили су посебан план и програм за развој дигиталних компетенција код деце, у који су укључени и наставници, и родитељи, и субјекти образовне политике. У првој фази наставног плана развијају дигитално грађанство (Digital Citizenship) код младих и деце.
Идентификовали су осам аспеката дигиталног држављанства деце и младих и одредили показатеље за сваки аспект. Показатељи користе родитељима и наставницима да процене своју децу/ ученике, али и уда поставе циљ шта треба да подуче. Ученицима показатељи служе такође да задају циљ себи и да се самопроцене.
1. Идентитет дигиталног грађанина
- Разуме природу дигиталног света.
- Поседује знање и вештине за изградњу и управљање здравог идентитета, офлајн и онлајн.
- Свестан је глобалног грађанства у дигиталном простору.
- Успоставља равнотежу између физичке и виртуелне стварности.
- Самоконтролисано користи дигиталну технологију и разуме нежељене ефекте претераног коришћења, мултитаскинга, зависности од дигиталних медија.
- Управља временом и поставља себи границе, не дозвољава да му дигитално преузме живот.
- Разуме природу дигиталне комуникације.
- Зна да су дигитални трагови све што говори и ради на мрежи.
- Свестан је природе дигиталних трагова, последица по онлајн репутацију.
- Вешто и одговорно управља својим дигиталним траговима, свестан утицаја сопствених дигиталних трагова.
- Дисциплиновано, безбедно и одговорно користи дигиталне медије.
- Зна да препозна сајбер-насиље и како да га мирно избегне.
- Зна да се снађе у проблемима, мудро тражи помоћ пре него што проблематична ситуација измакне контроли.
- Осетљив је на потребе и осећања своја и других на мрежи, у онлајн интеракцији.
- Помаже онима којима је потребна помоћ и комуницира с њима.
- Не осуђује лако друге на мрежи и не поводи се за већином као стадо.
- У искреним и отвореним је односима са пријатељима, наставницима и родитељима, офлајн и онлајн.
- Има знање и вештине за процену информација, садржаја и контаката на интернету.
- Разуме штетне ефекте лажних информација, насиља, непримерених садржаја и странаца на мрежи
- Критички размишља и разликује праве од лажних информација, добра и штетан садржај, поуздане и спорне контакте.
7. Управљање приватношћу
- Поседује знање и вештине да личне податке дели дискретно.
- Обезбеђује и штити приватност своју и својих контаката.
- Свестан је да је приватност основно људско право.
8. Управљање сајбер безбедношћу
- У стању је да уочи опасност и заштити себе и друге од разних сајбер-напада (спам, превара и сл).
- Користи практичне вештине као што су креирање јаке лозинке, тајност лозинке и сл.